رواية عز الفصل الثاني عشر 12 بقلم وهج ابراهيم


 رواية عز الفصل الثاني عشر 12 بقلم وهج ابراهيم


الثاني عشر

دعاء بفرحه بجد يا يزن يعني هنعيش هنااا مع ماما 

يزن بابتسامه على فرحتها ايوووا خدت الشقه اللي فوق عشان نبقى جمبها دايما.

ام دعاء بسعادة ربنا يخليك لينا ياحبيبي ..انا هروح اجهز عشان ننزل نكمل بقيت الجهاز..

يزن كان بيبص لدعاء بحب وهمسلها كل ده عشان اشوف الفرحه اللي بعنيكي دي..

دعاء ياحبيبي يا يزن ربنا ميحرمنيش منك..

يزن باسها بسرعه وهمس بحب ويخليكي ليا ياحبيبتي..

دعاء بصت الارض بكسوف ووشها احمر..من جرائته وهمست بكسوف ..بس بقى ماما هتجي..

يزن بغمزه ماشي ياجميل هانت 

عند علااا.

وشها بيجيب الوان ومكسوفه عشان عمتها دخلت عليهم وشافت عز وهو بيبوسها ومش عارف تبلع الاكل. كان بيقف بزورها..

ام عز بتبصلهم بفرحه وهي شايفا فرحة علاا بعنيها. وعز اللي بيحاول يهتم بيها..

عز بيحطلها الاكل بحب. كلي ياحبيبتي مالك مش بتاكلي ليه.

بصوت يادوب يتسمع وهي مكسوفه باكل اهوو.

عز لا ده مش اكل ورفع لقمه عشان ياكلها وهي اتكسفت اكتر وهي بتبص لعمالتها.

ام عز بتبتسملها بحب..

وبعد شويه علاا بالمطبخ بتعمل الشاي وعز مع امه بيتكلموا..


ام عز يابني مدام اتصالحتو خد مراتك واطلعو شقتكم عشان تاخدو راحتكم انا شايفاها بتتكسف من وجودي معاكم.

عز منا قلتلها ياماما نقعد معاكي بالنهار وبالليل نطلع شقتنا وهي رافضه بتقول مش هسيب عمتو..

ام عز بس يابني..

عز اهي جت اهي تعالي يا علا

علا ادتهم الشاي وقعدت جمب عز  وعز شدها من كتافها ليه وكام شيه حاضنها

عز بابتسامه ست الكل عايزانا نطلع شقتنا..شكلها زهقت مننا..

علا ليه كده ياعمتوو احنا هفضل هنا جمبك .

ام عز يابنتي انتو لسه عرايس وعشان تاخدو راحتكم.

علا بضيق راحتنا جمبك يا عمتو متقوليش كده.

ابتسمت عمتها بحب وهو باس جيبنها بامتنان وباس ايد امه 

عز اهو سمعتي ياماما على كده  الموضوع ده يتقفل خالص..

ام عز ماشي يابني انا هروح اشوف ام محمد اللي تحتينا تعبانه شويه..

عز ماشي ياست الكل..

علاا  عايزاني احضر ايه عالغدا..

ام عز   لا متحضريش حاجه ياحبيبتي عز هيجيب لنا جاهز انتي استريحي والا ايه ياعز..

عز عنيا ياست الكل وبص لعلا اللي نزلت وشها بكسوف وكانت متاكده ان عمتها عايزه تسيبهم لوحدهم شويه..







واول ماخرجت عز بصلها بلهفه وشدها ليه وخد شفايفها ببوسه طويله وهي حاوطة رقبته من غير ماتحس..و وونسيوو انهم بالصالون..

عند دعاء 

دعاء ياماما انا بتكسف البس الحاجات دي..

ام دعاء بتتكسفي ليه خلاص هو بقى جوزك بعدين دي تتلبس بؤضت النوم بس..يعني انتي هتطلعي بيها في الشارع يعني..

دعاء بكسوف خلاص ياماما خلاص اللي تشوفيه..

امها طيب بطلي تتكسفي عشان  مايصحش يزن خلاص بقى جوزك..

دعاء بتهرب حاضر ياماما حاضر..

امها طب يلا دخلي الحجات دى الاوضه و حضري العشا انا تعبت هروح اريح شويه..

دعاء بضيق طيب ..دخلت الاوضه بتاعتهاو مامتها دخلت تنام..

وهي بدأت تتفرج على الحجات


اللي اشترتها واحمرت واتكسفت اووي لما شافت قمصان النوم ومحستش بيزن اللي دخل عليها الاوضه وباس خدها بسرعه..اټصدمت لما شافته قدامها وعلى وشه ابتسامه جميله..

علاء بتذمر  عز ..انت بتعمل ايه سيبني عايزه انام 

عز وهو مكمل مفيش نوم انا مصدقت وبقيتي مراتي..

علاا بتذمر  ياعز بقى

عز بعد عنها ومسح شعرها بحب مالك ياعلااا فيكي ايه ياحبيبتي..

علاا..

عز باس جبينها اتكلمي ياقلبي ساكته ليه..

علا بضيق البنت االلي شفتها يوم فرحنا هي فين دلوقتي..

عز نفخ بضيق بتسألي عنها ليه انا مش قلتلك حكايتها 

علاا يعني انت مش بتكلمها دلوقتي 

عز پصدمه اكلمها 

علاا ايوووا ..

عز علاا قلتلك قبل كده حكاية البنت دي قديمه  ..

علاا يعني انت مش بتحبها..

عز احبها..

علا بصت بعنيه بدموع..

عز حضن وشها بهدوء والله مابحبهاش..

علاا اومال كنت معاها ليه..

عز بحرج احم اي الاسئله دي..

علاا بدموع انت بتحبها مش كده..

عز والنعمه محبتها..

علاا بدموع طب وانا..

عز انتي .. انتي ايه..

علا بشهقات مش بتحبني .

عز انتي مراتي..

علاا يعني مش بتحبني..


علاا لاحول ولا قوة الا بالله هو جنان وخلاص..

قامت علا من جمبه  بضيق 

عز مسك ايدها  على فين..

علا مردتش عليه ..

عز قام ومسك وشدها ايه  بغيظ   انا بكلمك 

علا هروح اشوف عمتو.

عز علاا شغل العيال ده واى قمصان سيبك منه انا اتجوزت عشان اريح دماغي مش ناقصة نكد..

علاا بدموع طيب ياعز سيبني..

عز ساب دراعها وحاوط وشها بټعيطي ليه دلوقتي..

علاا عشان انت مش بتحبني..

عز لا حولا ولا قوة الا بالله..انتي مالك النهارده مالك..

علاا مفيش عايزه انام ولسه هتروح على السرير..صړخ فيها بعلو صوته وهي خاڤت اووي.

عز علااااا.

وقفت تفرك ايديها پخوف ورفعت عينيها شافته مغمض عيونه ويمسح شعره يحاول يهدى..

عز احنا متجوزين متجوزين متفهمين بقى الحب والكلام الفاضي ده ملناش فيه..

علاا هزت راسها لما شافته متعصب.

عز حط ذراعه وراى كتافها وشدها ليه وقال بغمزه طب تعالي هقولك المتجوزين بيعملووا ايه.

علا بتهرب. .انا تعبانه وعايزه انام..

عز پغضب   انخمدي نامي وطلع ېدخن وهو متعصب..وهي جريت على سريرها تبكي محتاره فيه سعات كويس وساعت يتحول..







عند دعاء

يزن يااااااااا مساء العسل..

خبت اللي بايدها بسرعه..وهو شافه بس محبش يحرجها..وابتسم على كسوفها

دعاء ههههو انت مش تخبط يايزن..

يزن واخبط ليه مش اوضة مرتي..

دعاء بكسوف بس مينفعش تدخل كده..

يزن طب اي الحجات دي كلها ده الجهاز بتاعك..ولسه هيشوف الحاجة خبتها بسرعه وكسوف..

يزن بابتسامة طب ما انا كده كده هشوفها بتخبيها ليه..

نزلت وشها الارض وخدودها احمرووو..

ويزن  لما شافها مكسوفه ومنزله وشها الارض وخاېفه يشوف الحاجات اللي اشترتها 

قال طيب انا جعان مفيش اكل والا ايه

دعاء   ثواني بس وهحضرهولك..

يزن طيب يلاا هساعدك مد ايده ليها ..

رفعت وشها وابتسمت ليه مدت ايدها وشدها بسرعه خبطت بصدره واتكسفت اكتر لكن يزن محبش يحرجها وهو شايفها متوتره عشان الفرح

قربفقرر يسيبها وميزعجهاش تاني..مشي معاها المطبخ

يزن وهو بيشمر عن درعاته هااا بقى عايزاني اساعدك بايه..

دعاء بابتسامه على شكله مفيش داعي انا هعمل كل حاجه..

يزن عيب عليكي فكراني مش هعرف ..دنا هبهرك..

دعاء ضحكت ايوووا بامارة المره اللي فاتت لما حړقت الطبخ..

يزن احم اي الاحراج ده انتي ما تنسيش حاجه تصدقي الحق عليا عشان عايز اساعدك..

دعاء بضحكه ټخطف القلب متزعلش انا لساني كده..

يزن باس خدها بحب وانا بحبك كلك على بعضك حتى لسانك اللي متبري منك..

دعاء ابتسمت بكسوف وبعدت وهي بتقول طب انا احضرلك الاكل..وبدأت تحضر الاكل وهو يراقبها بحبلحد ماسمعت صوت موبايلهوتغيرت ملامح وشه..

هي لاحظت انشغاله ..لما خرج يرد على موبايل بتاعه..

دعاء حضرت الاكل بسرعه واتسحبت عشان تسمعه يكلم بنت امتلت عيونها بالدموع وهو اټصدم لما شافها

يتبع


         الفصل الثالث عشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×